איך מגיעים להפטר בהליכי חדלות פירעון?

משרד עו"ד ונוטריון אטיאס ושות'

איך מגיעים להפטר בהליכי חדלות פירעון?

המטרה העיקרית של כל חייב שפותח בהליך חדלות פירעון, היא להגיע להפטר חלקי או מלא. במאמר שלפניכם יוסבר מהו הפטר, וכיצד יוכל החייב לקבל אותו. 

חוק חדלות פירעון החדש

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנחקק בשנת 2018, קובע בסעיף השלישי לחוק, כי אחת ממטרות החוק היא: 'להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב' וכן 'לקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים'.

החייב, הוא יחיד אשר חב סכומי כסף לגורמים אחרים, המכונים נושים, כאשר אין לו אפשרות להחזיר במועד את מלוא החוב שקיים לו. במצב זה, עומדות מספר אפשרויות לחייב. כך למשל, הוא יכול לנסות להגיע לפשרה מול הנושים במסגרתה יתכן שיופחת סכום החוב, באמצעות פנייה ישירה אל הנושים או על ידי הגשת בקשה לצו תשלומים. בנוסף, כאשר מדובר במספר חובות מועט, יוכל החייב לבקש עיכוב הליכים בהוצאה לפועל.

ברם, החוק מאפשר לחייב להיפטר מהחובות הקיימים לו, גם ללא פנייה לנושים. זאת, על ידי פתיחה בהליך חדלות פירעון, בסיומו, יקבל החייב את ההפטר הנחשף.

מהו הפטר? 

חייב שמקבל הפטר, מקבל פטור מלא או חלקי מתשלום החובות בשלם נפתחו הליכי חדלות פירעון, 4 שנים ממועד פתיחת ההליך.

כדי לקבל אותו, על חייב שהחל בהליכי חדלות פירעון, לעמוד בתנאי צו לפתיחת הליכים. אם יעשה זאת, הוא יקבל צו לשיקום כלכלי, במסגרתו מפורטת תוכנית הבראה לחייב. אם יעמוד בתנאיה, צפוי החייב בסיומה של תקופת זמן המוגדרת בה, לקבל פטור מחלק מהחובות שלרשותו (כלומר – הפטר). 

מי יכול להעניק הפטר?

ככלל, קיימים שני גורמים בעלי סמכות להעניק הפטר לחייב, או במידת הצורך לבטלו. זהות הסמכות נקבעת בהתאם לגובה החובות שקיים לחייב, וכן בהתאם לזהות הגורם שהגיש את בקשת הפתיחה בהליכי חדלות פירעון:

ככל שמדובר בנושה שהגיש את בקשת הפתיחה בהליכי חדלות הפירעון, הדיון והסמכות ביחס להענקת הפטר קיימת לבית משפט.

ככל שהחייב הגיש את בקשת הפתיחה בהליכי חדלות פירעון, סמכות הענקת ההפטר נקבעת בהתאם לגובה החוב שקיים לחייב:

  • היה והסכום נמוך מ- 150,000 ₪: סמכות לרשם הוצאה לפועל.
  • היה והסכום גבוה מ- 150,000 ₪: סמכות לבית המשפט. 

הגבלות עד לקבלת ההפטר

חשוב לציין, כי עד לקבל ההפטר הרצוי, קשיים והגבלות צפויים ללוות את שגרת חייו של החייב. 

מלבד מינוי נאמן שיהיה אחראי על ניהול עסקיו הכלכליים של החייב (כדי לנסות למקסם את הרווחים שקיימים לו, וכן כדי למנוע בזבוז והברחת כספים מצד החייב כדי להימנע משתלום החוב), על החייב צפויות להיות מוטלות אי – אלו הגבלות, דוגמת:

  • צו עיכוב יציאה מן הארץ
  • הגבלות בדבר שימוש בכרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב אחרים.
  • הגבלות בדבר השתתפות בהקמת תאגיד חדש.
  • הגבלות שימוש בדרכון או קבלת דרכון חדש.

כדי להפחית או לבטל אחת או יותר מההגבלות הללו, באופן קבוע או זמני, מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין מומחה בדיני חדלות פירעון, דוגמת עורך דין טל אטיאס, באמתחתו ניסיון של 20 שנה בליווי וייצוג חייבים, תוך גריפת הישגים כבירים בכל הנוגע לביטול והפחתת הגבלות ועיקולים. 

ליווי הליך על ידי עורך דין לחדלות פירעון מעלה את סיכויי קבלת ההפטר

כדי לקבל הפטר, על החייב להיות מיוצג מול רשם ההוצאה לפועל או בית המשפט (בהתאם כאמור לגובה החוב וזהות מגיש בקשת הפתיחה בהליכים). מאחר שלקבלת ההפטר צפויות להיות השלכות הרות גורל על המשך דרכו הכלכלי של החייב, וכן על גובה החוב שעליו יהיה להחזיר, רצוי לפנות אך ורק לעורך דין הבקיא ומנוסה בייצוג וליווי הליכי חדלות פירעון. 

פנייה לעורך דין מנוסה, דוגמת עורך הדין טל אטיאס, צפויה להגדיל באופן דרסטי את הסיכוי לקבלת הפטר. משרד עורכי דין ונוטריון אטיאס ושות' מייצג זה כבר 20 שנה חייבים בהליכי חדלות פירעון, תוך הפגנת מומחיות בהשגת הסדרים והפטרים לחייבים. 

שיתוף התוכן:

יצירת קשר

מאמרים נוספים מומלצים

מהי חדלות פירעון לפי החוק החדש?

מהי חדלות פירעון לפי החוק החדש?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, נכנס לתוקף בשנת 2019 והוביל רפורמה משמעותית באשר להליכי חדלות פירעון. חדלות פירעון – מהי? על פי סעיף 2 לחוק

הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר)

הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר)

עד לכניסת החוק החדש, הוא היה מוכר בתור כונס הנכסים הראשי, וכעת, העניק לו החוק את הכינוי  – 'הממונה על חדלות פירעון', או בקיצור –

לפרטים נוספים ושיחת ייעוץ ראשונית

נא להשאיר פרטים בטופס

אטיאס ושות׳ משרד עורכי דין ונוטריון
דילוג לתוכן