הגבלות המוטלות בהליכי חדלות פירעון לפי החוק החדש

משרד עו"ד ונוטריון אטיאס ושות'

הגבלות המוטלות בהליכי חדלות פירעון לפי החוק החדש

הליכי חדלות פירעון, נפתחים בשל חוב שחב החייב לנושה. במסגרת ההליכים, דנים בפתיחת תוכנית הבראה שתסייע לחייב להשתקם ולחזור למסלול כלכלי יציב. לאורך ההליך, עולה חשש שהחייב ינצל את מעמדו המיוחד, ולא יסייע להפחתת החוב.

מדוע מוטלות הגבלות?

ההגבלות מוטלות על החייב במטרה לוודא כי ההליך מתנהל כהלכה, וכן שהחייב לא מנסה לחבל בו, כלומר, לא מנסה לתרום להחזרת החוב. כך למשל, נניח שלחייב יש חוב בשווי 200,000 ₪. אם כעת החייב ירכוש מכונית בשווי 90,000 ₪, הרי שיקשה עליו להחזיר את החוב שקיים לו, ולכן קיים רציונל להגביל את השימוש של החייב בכרטיסי חיוב למיניהם. 

באיזה שלב מוטלות ההגבלות?

ההגבלות מוטלות כאשר ניתן צו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון. כלומר, החייב הגיש בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון, הבקשה אושרה, וניתן צו כאמור. בשלב זה, יוטלו אי – אלו הגבלות על החייב.

ההגבלות מוטלות גם בשלב מתקדם של הליך חדלות הפירעון התקדם, כאשר בית המשפט החליט לפתוח בתוכנית הבראה לחייב והוציא צו לשיקום כלכלי.

מי מטיל את ההגבלות?

כאשר ניתן צו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון, ההגבלות מוטלות על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תפקיד שכונה בעבר – כונס הנכסים הרשמי. 

כאשר ניתן צו שיקום כלכלי ההגבלות מוטלות על ידי בית המשפט.

אילו הגבלות קיימות בחוק?

החוק החדש מונה מספר הגבלות אשר ניתן להטיל על חייב, וביניהן:

  1. הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי ושאר כרטיסי חיוב (כרטיסים נטענים, כרטיסי דביט ועוד).
  2. הגבלות על הקמת תאגיד חדש או לקיחת חלק בהקמתוץ
  3. הגבלות על יציאה מן הארץ.
  4. הגבלות על שימוש בדרכון ישראלי או הארכת תוקף של דרכון קיים.
  5. הגבלות פיננסיות (לא ניתן למשוך שיקים, לפתוח חשבון בנק ועוד). 

כיצד ניתן לפעול להסרת וביטול ההגבלות?

כידוע, להליכי חדלות פירעון עלולות להיות השלכות בעלות משמעות עילאית ביחס להמשך העיסוק הכלכלי של החייב. גם במהלך ההליך עצמו, עלול החייב למצוא עצמו מתקשה עקב הגבלות שהוטלו עליו, דוגמת הגבלות על החזקה ושימוש ברישיון נהיגה, משכורת, שימוש בכרטיסי אשראי, עיקולים, עיכובי יציאה מן הארץ ועוד. 

על מנת לפעול לביטול – זמני או מלא – של הגבלות אלו, רצוי לפנות במעוד מועד, עוד טרם הפתיחה בהליך, לעורך דין בעל ניסיון רב בטיפול בהליכי חדלות פירעון ככלל, וביטול הגבלות ועיקולים בפרט, דוגמת עו"ד טל אטיאס. עורך הדין טל אטיאס צפוי לסייע בהגשת בקשה להסרת הגבלה יחידה או מספר הגבלות. 

לעורך דין טל אטיאס ניסיון של 20 שנה בטיפול וליווי הליכי חדלות פירעון, כאשר באמתחתו שורה של הישגים בתחום, לרבות ביטול עיקולים והגבלות בזמני שיא. 

שיתוף התוכן:

יצירת קשר

מאמרים נוספים מומלצים

מהי חדלות פירעון לפי החוק החדש?

מהי חדלות פירעון לפי החוק החדש?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, נכנס לתוקף בשנת 2019 והוביל רפורמה משמעותית באשר להליכי חדלות פירעון. חדלות פירעון – מהי? על פי סעיף 2 לחוק

הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר)

הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר)

עד לכניסת החוק החדש, הוא היה מוכר בתור כונס הנכסים הראשי, וכעת, העניק לו החוק את הכינוי  – 'הממונה על חדלות פירעון', או בקיצור –

לפרטים נוספים ושיחת ייעוץ ראשונית

נא להשאיר פרטים בטופס

אטיאס ושות׳ משרד עורכי דין ונוטריון
דילוג לתוכן